Jak Anglia przyczyniła się do budowy pierwszych pojazdów parowych

Anglia wyraźnie przodowała w budowie i stosowaniu pojazdów parowych, które, ze względu na duży ciężar maszyny parowej i kotła, ważyły zazwyczaj kilka ton, a więc przeznaczone być musiały do przewozu wielu pasażerów. Byli i tacy konstruktorzy, jak na przykład specjalista od budowy parowozów, Symington, który w roku 1790 zbudował pojazd będący jakby połączeniem połowy parowozu z połową konnej karocy.

Parowa bagażówka

Podobny lekki pojazd parowy zbudował, ale o kilkadziesiąt lat później, bo w 1860 roku, Rickett, gdy pojazdy parowe zdobyły sobie prawo istnienia i nie stanowiły już technicznych dziwolągów. Należy zauważyć, że i w innych krajach powstawały pomysły budowy parowych wozów bez koni. Nawet w Ameryce rodziły się takie myśli. Na wzmiankę zasługuje, na przykład, Nathan Read  z Brompton, który w roku 1790 zbudował udany model pojazdu napędzanego dwucylindrową maszyną parowa.

pojazdyNiestety, nie doszło do budowy pojazdu normalnej wielkości, a szkoda, gdyż mógłby on z powodzeniem dorównać pojazdom angielskim. Tamże niejaki John Fitch założył przedsiębiorstwo budowy maszyn i pojazdów parowych, które jednak nie zdołało wyprodukować ani jednej maszyny. W Ameryce, w Pensylwanii wydarzyła się też wielka sensacja. Oto Oliver Evans, budowniczy przemysłowych maszyn parowych i naukowiec, był również propagatorem zastosowania maszyny parowej do poruszania pojazdów i do napędzania młynów.

Pewnego roku jego zakład otrzymał zamówienie na budowę pogłębiarki, która pracować miała w pobliskiej zatoce. Zamówienie zostało zrealizowane, ale wtedy powstał problem, jak przewieźć ciężką i wielką pogłębiarkę przez całe miasto. Można by wprawdzie rozebrać maszynę i przewieźć ja w częściach nad zatokę, ale taka dodatkowa praca pochłonęłaby cały zarobek. Cóż więc czynić? Evans miał jednak otwartą głowę. Postanowił po prostu przewieźć maszynę, ustawiona już na swym pływającym pontonie. W tym celu osadził ponton na solidnym, drewnianym podwoziu zaopatrzonym w cztery masywne koła. Jedno z tych kół zostało sprzężone z kołem pasowym maszyny parowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *