Rozwój motoryzacji i transportu za czasów I Wojny Światowej

Pierwsza Wojna światowa była jednocześnie pierwszą wojną mechaniczną. Podczas tej wojny nastąpiły zmiany w technice zaopatrzenia i przerzutu dużych oddziałów wojskowych, a więc w taktyce Wojennej, a także w uzbrojeniu. Dużą rolę W tych zmianach odegrał samochód. Sam akt „poczęcia” tej wielkiej wojny, która rozpętała się w Europie, też był związany z samochodem. Zamach na arcyksięcia Ferdynanda w dniu 28 czerwca 1914 r. W Sarajewie był jednocześnie pierwszym zamachem dokonanym na osoby jadące samochodem. Arcyksiążę Ferdynand wraz z małżonką jechał w kolumnie sześciu samochodów. Kolumna wjechała w szeroką ulicę, stanowiącą nabrzeże rzeki Nlmacka (dopływ Bosny). W tym czasie siedmiu zamachowców obsadziło najmniej strzeżoną uliczkę. Jeden z nich rzucił niecelnie bombę, uszkadzając samochód jadący za samochodem arcyksięcia. Orszak dotarł do ratusza.

Po przyjęciu zmieniono ustaloną poprzednio trasę przejazdu, mimo to nieoczekiwanie padły mordercze strzały, oddane przez jednego z zamachowców. Arcyksiążę i jego małżonka zostali zabici. Ten moment uważa się ogólnie za początek pierwszej wojny światowej. W dalszej historii świata jest znanych wiele zamachów na ludzi jadących samochodem. Gangsterzy z Chicago mordowali się nawzajem w latach dwudziestych i trzydziestych ostrzeliwując się z przejeżdżających samochodów. W naszych czasach dokonano zamachu na prezydenta USA Johna Kennedy’ego, jadącego w samochodzie. Myślę, że kiedyś ktoś napisze historię mordów, dokonanych w samochodach.

Pierwszym, który zostanie w tej książce opisany, będzie zamach w Sarajewie. W wypadku sarajewskim samochód spełniał jednak drugorzędną rolę. Zamach mógł nastąpić równie dobrze, gdyby arcyksiążę jechał powozem zaprzężonym w konie. Natomiast zasadniczą rolę odegrały samochody w tymże 1914 roku, czyli na samym początku wojny światowej. W pierwszym okresie wojny wojska niemieckie uderzały na Francję poprzez Belgię, obchodząc od północy lewe skrzydło wojsk alianckich i zmuszającje do odwrotu w wyniku tzw. bitwy granicznej, która miała miejsce 22-23 sierpnia 1914 roku. Niemcy uznali szybkie wycofywanie się wojsk francuskich i angielskich za początek porażki aliantów i przerzucili ponad dwa korpusy na front wschodni dla powstrzymania ofensywy rosyjskiej. Więcej informacji na temat transportu, znajdziesz tutaj.

3 myśli na temat “Rozwój motoryzacji i transportu za czasów I Wojny Światowej”

  1. W tamtych czasach ciężko było o rozwój motoryzacji i transportu. Oczywiście motoryzacja przeszła przez pewien rodzaj rozwoju na potrzeby wojska i do tej pory korzystamy z niektórych wynalazków. Pomyślmy jednak, jak bardzo zmieniłoby się oblicze motoryzacji, jeśli wojna by nas nie dotknęła. Myślę, że moglibyśmy spodziewać się na prawdę ciekawych rozwiązań technologicznych.

  2. Świetny artykuł. Bardzo ciekawy merytorycznie. Chętnie czytam teksty, które nie tylko karmią nas jakąś czysto teoretyczną wiedzą, ale także zahaczają o historię, filozofię itp. Taki artykuł jest całkiem inaczej odbierany przez czytelników :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *