Rozwój produkcji samochodów i taxi bagażówek

taxi bagażoweSamochody stawały się coraz bardziej popularnymi środkami lokomocji. Nie była to już maszyna wzbudzajaca dreszcz emocji, lecz pojazd, z którym  większość ludzi była oswojona. Na całym świecie było wówczas około 150 000 samochodów. Nie były to jeszcze miliony, którymi legitymował się park  światowy w 20 lat później, ale już i nie pojedyncze egzemplarze. Pojazdy wyczynowe i wyścigowe osiągały zawrotne szybkości, większe niż dzisiejsze,  nowoczesne samochody powszechnie używane.

Jednakże szereg mechanizmów było prymitywnych, co utrudniało dalszy postęp w konstrukcji samochodów, a tym samym szersze ich rozpowszechnienie. Do przyspieszenia postępu w budowie silnika samochodowego przyczyniło się rozpoczęcie produkcji w zakładach Roberta Boscha iskrownika wysokiego napięcia według konstrukcji Gottloba Honolda. Zapłcn ten zastąpił zapłon odrywkowy niskiego napięcia i był w okresie 1906-1918 stosowany już powszechnie w samochodach europejskich.

Silniki w taxi bagażowych

W Ameryce od roku 1909 iskrownik wysokiego napięcia zastąpiony został przez aparat zapłonowy, czerpiący prąd z akumulatora, zwany DELCO od firmy, która go produkowała (Dayton Engineering Laboratories Company). Konstruktorem tego aparatu był Charles F. Kettering, założyciel tej firmy. Ponieważ przy pobieraniu prądu do zapłonu akumulator wyładowywał się bardzo szybko, zaistniała konieczność jego doładowywania. W związku z tym Kettering zastosował prądnice. Dzięki temu, taxi bagażowe posiadało już jak gdyby własną elektrownię i duże zasoby zakumulowanej energii elektrycznej.

To z kolei umożliwiło zastosowanie w samochodzie innych urządzeń zasilanych prądem elektrycznym.  W 1910 r. zaczęto stosować rozrusznik, co znakomicie usprawniło korzystanie z samochodu. Później wyeliminowano karbi i gaz świetlny z oświetlenia pojazdu, zastępując te niewygodne systemy również elektrycznością. System zapłonowy DELCO został w późniejszych latach przeniesiony do Europy i zdobył sobie pełne prawo obywatelstwa. System ten w swych podstawowych założeniach do dzisiaj nie uległ zmianie i jest powszechnie stosowany.

Nieco inny system zapłonowy, opracowany przez Johanna Heinza, zastosował w swych samochodach Ford. W tym czasie udoskonalony został również gaźnik, dzięki wprowadzeniu różnych sposobów samoczynnej regulacji proporcji paliwa w stosunku do zasysanego powietrza w zależności od liczby obrotów silnika. Najbardziej znanymi, postępowymi systemami zasilania silników samochodowych w paliwo były konstrukcje gaźników firm: Zenith i Solex, istniejących do dzisiaj.

W okresie lat 1906-1918 udoskonalono nie tylko układ zapłonowy i układ zasilania. Udoskonalenie konstrukcyjne przeprowadzono prawie we wszystkich elementach samochodu, co zadecydowało o jego wielkiej przydatności, karierze i rozwoju. Przyczynili się do tego różni wynalazcy i konstruktorzy, pracujący dla wielu firm w szeregu krajach. Przedstawione to zostanie na przykładach poszczególnych modeli samochodów z tych lat.

3 myśli na temat “Rozwój produkcji samochodów i taxi bagażówek”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *