Wyścigi o puchar Vanderbilta w USA

automotive-148187_960_720Oprócz wyścigów o Puchar Vanderbilta, urządzano w Ameryce w latach 1908-1914 wyścigi o Wielką Nagrodę Ameryki, wzorowane na Grand Prix. Odbywały się one także na zamkniętym obwodzie dróg o długości 500-600 km, lecz nie odegrały takiej roli, jak Grand Prix we Francji. W latach 1908, 1911 i 1912 zwycięstwo przypadło samochodom FlAT, w roku 1910 samochodowi Benz. Dopiero w roku 1914 zwyciężył samochód amerykański marki Nlercer. W roku 1909 rozpoczęto budowę toru wyścigowego w lndianapolis, na którym, począwszy od 1911 roku, corocznie w dniu 30 maja, odbywają się słynne wyścigi torowe. Tor wyścigowy (speedway) ma kształt czworokąta o łącznej długości boków 2,5 mili (4 km).

Wyścigi odbywają sie zawsze w 200 okrążeniach toru na dystansie 500 mil (800 km). Samochody jadą w kierunku przeciwnym wskazówkom zegara, a więc podczas wyścigu muszą wykonać 800 zakrętów w lewo pod kątem prostym. Biorą w nich udział 33 samochody, które w przedbiegach osiągnęły największą szybkość. Samochody startują w 11 rzędach. W pierwszym ustawiają się te, które uzyskały największą szybkość jazdy w eliminacjach. Warunki, w jakich odbywają się wyścigi w lndianapolis, nie są normalne i dlatego z biegiem czasu stały się pokazem maksymalnej szybkości samochodów o szczególnej konstrukcji, budowanych specjalnie dla toru w lndianapolis.

Wyścigi bagażówek i nie tylko

Są one jednak polem doświadczalnym dla fabryk wyposażenia samochodów (szczególnie dotyczy toogumienia). W inauguracyjnych wyścigach w lndianapolis w 1911 roku zwyciężył samochód wyścigowy amerykańskiej marki Marmon. Kierowca był Amerykanin Ray Harroun, który osiągnął średnią szybkość 120 km/h. W następnym roku palmę pierwszeństwa zdobył znów amerykański samochód marki National, natomiast w latach 1913 i 1914 pierwsze miejsce zajęli Francuzi kolejno na samochodach Peugeot i Delage, które także idealnie nadawały się do przeprowadzki. Średnia szybkość jazdy samochodu Delage wynosiła 132,8 km/h. Samochodem Peugeot w 1913 roku jechał znany francuski kierowca wyścigowy Jules Goux, który był również konstruktorem i współpracował przy projektowaniu i budowie zwycięskiego wozu.

Jedna myśl na temat “Wyścigi o puchar Vanderbilta w USA”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *